skønhedsmyte: hudpleje til mænd og kvinder
Gode tips & guides,  Hudpleje,  Skønhed

Skønhedsmyte #1: der er forskel på mænd og kvinder

Hvis du spørger mig er det noget bullshit, at skønhedsprodukter er delt op i køn og har labels derefter. Og det er ikke kun fordi, vi lever i en tid, hvor grænserne imellem kønnene bliver mere udviskede. Men også på grund af det vildledende aspekt i de kønsrettede produkter – en vogn som vi som forbrugere også ofte alt for gladeligt hopper med på.

Der er nemlig intet, der taler for, at en creme er specielt beregnet til enten mænd eller kvinder. Det hele handler om hudtype, hudens tilstand og dens behov. Og det har som sådan ikke noget at gøre med, hvilket køn du er. Den eneste forskel på hudplejeprodukter til mænd og kvinder er emballage og parfume.

Og med fare for at lyde som vred kampfeminist, så synes jeg faktisk synes jeg det er direkte latterligt, at jeg skal over i en antiperspirant, hvor der står ‘for men’ på, for at have en, som virker for mig. Betyder dét så, at jeg i skønhedsbrandets øjne sveder ukvindeligt meget? 😉

Læste du? Har makeupskuffen overskredet udløbsdatoen?

Jeg er ret sikker på, at jeg ikke er den eneste kvinde, der til tider kan svede som en gris, og derfor er jeg trods alt glad for, at denne antiperspirant findes. Heldigvis er antiperspiranten uden parfume, så i princippet er det ligegyldigt, hvis da ikke det var fordi, at deres antiperspirant til kvinder var mindre effektiv.

Jeg undrer mig over, hvad der får et skønhedsbrand til, at lave et mere effektivt produkt til det ene køn, og et knapt så effektivt produkt til det andet køn?

Forskelle på mænds og kvinders hud

Man kan tale om, at der er forskelle på mænds og kvinders hudtype pga. hormoner. Fx har mænd tendens til at have større porrer og højere produktion af olie. Der er bare det, at det kan kvinder så sandeligt også have. Der bruges nøjagtigt de samme hudplejeingredienser til at afhjælpe problemet, så hvorfor sætte kønslabels på?

Et godt eksempel er Pudderdåsernes T-Zone Peeling, som er fast inventar herhjemme, da den er god til både min kærestes og min egen hudtype.

Læste du? De 3 største øjenbryns-bommerter (og hvordan du undgår dem)

Vi kunne naturligvis ikke lade være med at trække på smilebåndet, da de med deres sædvanlige glimt i øjet lavede en “mandeudgave” af produktet. Forskellen spørger du? En grå etikette istedet for en lyserød! Her måtte kæresten jo så krybe til korset og tilstå, at han nok hellere ville have den grå version stående på hans side af badeværelsesspejlet.

Dette viser jo netop, at denne forandring også skal starte i os selv. Vi skal kunne se igennem emballage og indpakning, og i stedet fokusere på indholdet og effekten. For (jeg gentager) der er altså ikke noget der hedder dame- eller herrehudpleje – kun behov og hudtype!

Læste du? Sallis Skønhedsskole | Primer – hvad er det og hvordan bruges det?

Jeg er klar over, at der er noget marketingsmæssigt i at rette labels, produktnavne og etiketter mod forskellige segmenter og målgrupper. Men jeg håber, at den tankegang med tiden bliver forældet, og at vi ser flere brands lave produkter, som ikke er rettet imod det ene eller det andet køn – men som istedet bruger pladsen på etiketten til at informere om ingredienserne i deres produkter, som jo er det, det hele handler om.

Jeg viser derfor i næste indlæg 7 hudplejeprodukter, som både min kæreste og jeg nærmest dagligt rækker ud efter. Dette skyldes både emballagen, duften, egenskaberne og selvfølgelig effekten, som i sidste ende jo er det, der er allervigtigst!

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.